x
Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény javítására.
Termékek Menü

A jó függőválasztás titka

Jassek Balázs


Ha gördeszkázásra adjuk a fejünket, eleinte általában a lap kiválasztása foglalkoztat leginkább, ám egy “összeállítás” csak egy nagy körültekintéssel kiválasztott függővel lesz igazán jó.

Az ideális felfüggesztés mindenkinek más és más, így általánosságban nem beszélhetünk helyes avagy helytelen döntésről. Ha kezdő vagy, a legfontosabb szempont a tengely kiválasztásánál, hogy a felfüggesztés és a választott lap szélességre egy méret legyen.

Ez Independent függők esetében így alakul:

Lap szélesség    Independent    

6.20 - 7.60           109mm / 6.90 axle

7.40 - 7.80           129mm / 7.60 axle

7.80 - 8.20           139mm / 8.00 axle

8.10 - 8.50           144mm / 8.25 axle

8.25 - 8.65           149mm / 8.50 axle

8.60 - 9.00           159mm / 8.75 axle

8.90 - 9.50           169mm / 9.125 axle

9.50 - 10.50        215mm / 10.00 axle

Ha megtaláltuk a hozzánk és a lapunkhoz megfelelő méretet, rátérhetünk a tengelyválasztás

speciálisabb részére, a konkrét modell kiválasztására. Az Independentnél két nagyobb alapkategóriába sorolhatjuk a függőket:

– könnyítés nélküli felfüggesztés (silver/silver standard)

– könnyített felfüggesztés (pro, hollow és forged hollow)

                                                                                                                                                                 

POLISHED - az alap silver/silver tengely, mely közel úgy néz ki, mint 1978-ban :) Közel!!!

Itt jön csak igazán a dolog neheze… Csakúgy, mint a gördeszka lapok esetében, évek alatt

alakul ki, vagy éppen évről-évre változhat az ember ízlése, így a választás relatív.

A “sima”, könnyítés nélküli silver/silver Indy függőt az idősebb, konzervatív generáció és – meg fogsz lepődni, a profik jó része preferálja,

akik a súlybéli különbségeket nem feltétlen tartják fontosnak, mert már nem feltétlen tolnak

tripla flipeket, vagy csak egyszerűen a “nehezebb tartósabb” elvet vallók közé tartoznak.

De van, hogy esetleg éppen a nagyobb súly – nagyobb lendület miatt választják (ezek a profik – pl Evan Smiths, a DC sztár gördeszkása, akinek PRO tengelye minden könnyítés nélkül, de különleges dekorral jött ki 2018-ban!).


 

A feltörekvő generáció és a profik egy része azonban él a technikai újítások nyújtotta lehetőségekkel és előszeretettel alkalmazzák, akár Andrew Reynolds, akár Luan Oliveira könnyített pro modelljeit.

A “könnyítést” más-más anyagok használatának bevezetésével (forged hollow: a talp rész kovácsolt alumíniumból készül így lesz könnyebb, mint egy sima silver/silver), vagy a tengely és a tőcsavar együttes vagy külön-külön átfúrásával (hollow) érik el.

Itt fontos megjegyezni, hogy a PRO tengelyek nagyon kevés kivételtől eltekintve (ez az éppen említett Evan Smith, mely egy sima silver/silver egyedi verziója) HOLLOW technológiával készülnek. Ennek lényege, hogy a tengely és a tőcsavar készül könnyített technológiával, így a nagy sikerű FORGED HOLLOW tengelytől csak pár grammal nehezebb, viszont a BASEPLATE vastagabb és sokkal több csúszást visel el, mivel nagyobb a kopó felület.


 

Érdekesség:

Amikor néhány éve az Independent fejlesztői bejelentették a könnyített tengelyek és a high-tech bevezetését, a marketing csapat és külső szakértők egyként lengették meg a piros zászlót. Arra hivatkoztak, hogy az Indy hírnevét megszokott tengelyeinek köszönheti és egy ilyen újítással az egész céget tönkre fogják tenni.

A fejlesztők meggyőzték a vezetést (pl. Jeff Kendall ex-über menőt) és piacra dobták az első forged (kovácsolt alumínium) talppal szerelt modellt, majd a forged hollow modelleket (ugyanaz a talp és hozzá fúrással könnyített tőcsavar és tengely). A piac ujjongva fogadta a könnyebb Indy tengelyeket. Az első évben többet adtak el, mint a hagyományos Indykből összesen. (a szerk.)

Az Independent jelenleg legújabb konstrukciója a Titanium tengely, ami a könnyített függők “királya”.

Kézben tartva is jól érezhető a sülykülönbség egy “nehezebb” és e között a pehelykönnyű modell között.

Végsősoron a megfelelő függő alkalmazkodik deszkázásunkhoz. Ha technikásabb, flipes csúszásokat

csinálunk, talán ajánlott egy könnyebb függő, ami segít abban, - súlyából adódóan, hogy könnyebben

pörögjön a deszka. Ha hatalmas szintek meghódításán és döntött korlátok csúszkálásán törjük a fejünket, akkor pedig talán érdemesebb egy sima, könnyítés nélküli tengelyt kiválasztanunk strapabírása miatt.



 

Érdekesség:

Amikor a 2009-es London mellett tartott Independent Sales Meetingre elutaztam első ízben, megkérdeztem a fejlesztőt: Mi az Indy tengelyek titka?

Egyszerű átadást kaptam, amelyet a boltban azóta is sokat hallhattok:

NOTHING TURNS LIKE AN INDY!

Valóban, egyértelműen azt a visszajelzést kapjuk, hogy akármit kipróbálhat az ember, valamit annyira elkaptak az Indy tengelynél 1978-ban, hogy azt azóta sem tudta überelni senki.

A 2013-ban megjelent 11. verzió (STAGE 11 a jelenlegi) és minden addigi megtartotta az első generáció fordulékonyságát és hibamentességét és csak a versenyzői (rider) igényeknek megfelelően hangolják újra néhány évente ezt a majdnem tökéletes tengelyt. (a szerk.)




Sasvári Bertalan írta

Jassek Balázs szerkesztette

Tartalomhoz tartozó címkék: hír